Rešavanje rizika
U zadnje dve decenije je doslo do prave eksplozije koncepata,metoda i postupaka za resavanje prepreka povezanih sa rizikom.Sa druge strane,posto su banke sada u poziciji da moraju da nude svojim korisnicima veci spektar usluga,otuda je i veca mogucnost nastanka internih rizika.To ukazuje na jacanje menadzment funkcije.
Paralelno sa promenama u okruzenju dolazi i do promena u poslovnoj orijentaciji banaka. To se pre svega odnosi na novi pristup poslovnoj filozofiji i promeni stila banke.Nova filozofija poslovanja se odnosi na prilagodjavanje postojecoj situaciji na trzistu i uspostavljanje veza sa novom bankarskom sredinom.Banke su pod pritiskom okoline da iznadju nove nacine i metode kako bi ostvarile i obezbedile efikasnost i kompetetivnost banke s jedne,i odrzavanja margine rizika u prihvatljivim granicama sa druge strane.
Kljucne promene se odnose na:
1)primenu bankarskog marketinga – pomaze banci da svoje poslovanje usmeri na zadovoljavanje potreba i zelja sadasnjih i buducih korisnika svojih proizvoda i usluga. Marketing koncepcija je pogodna filozofija za prilagodjavanje banke trenutnim promenama koja omogucava banci da bude u stalnoj vezi sa promenama svog okruzenja i da na njih svojevremeno reaguje.
2)kreditiranje sa promenjivom kamatnom stopom – na ovaj nacin banka smanjuje rizik u uslovima neizvesnosti,kada usled promene kamatnih stopa moze doci do gubitaka. U ekstremnim slucajevima,kada su promene kamatne stope ucestale,nije dovoljno samo prilagoditi nivo stope odredjenoj promeni,vec je potrebno ili obustaviti kreditiranje ili transformisati finansijska sredstva u kurentnu robu,nekretnine ili stabilnu cvrstu valutu.
3)Projektno finansiranje privrede – ovaj segment se odnosi na to da banka treba racionalno ulagati i usmeriti paznju na one poslove koji mogu doneti ili veci profit ili vecu korist po banku.Projektnom kreditiranju prethode ekspertize projekta kako bi se banka lakse odlucila sa ulaganje u taj projekat.
Literatura
Srboljub Jovic:Bankarstvo,Naucna knjiga,Beograd,1990.